loader image

ROCK MASTER Szkolenia wysokościowe

Siatka bezpieczeństwa Golden Gate

W ostatnim czasie na portalu demotywatory.pl pojawiła się taka oto ciekawostka z załączonym obrazkiem:

Zaciekawił mnie ten temat, dlatego też postanowiłem zrobić małe śledztwo i ku mojej radości, znalazłem na demotywatorach jeszcze jeden, bardzo podobny obrazek, który oczywiście publikuję poniżej.

Zaciekawiony w ten sposób zacząłem szukać informacji. Poniżej podzielę się z wami tym co znalazłem.

Budowa mostu

Zapewne każdy słyszał o moście Golden Gate. Zbudowany w latach 30 ubiegłego wieku, przecina zatokę San Francisco w Stanach Zjednoczonych. Most niemal nieprzerwanie służy od 1937 roku i był zamknięty tylko kilka razy w swojej historii z powodu wyjątkowo niekorzystnych warunków pogodowych.

Most Golden Gate podczas budowy, poniżej konstrukcji kratowych widoczna jest zastosowana siatka bezpieczeństwa.

Należy pamiętać, że nad zatoką San Francisco często występuje mgła i silny wiatr, co jest dużym wyzwaniem dla tak potężnej budowli.

Pierwszy projekt został przedstawiony przez Josepha Straussa w 1921 roku. Niestety dopracowanie projektu, kwestie biurokratyczne przesuwały moment rozpoczęcia prac i organizacja funduszy sprawiły, że budowę rozpoczęto dopiero 5 stycznia 1933 roku. Trwała ona 4 lata i zakończyła się rok przed śmiercią jej głównego projektanta, niejako stając się najważniejszym dziełem w jego karierze.

Bezpieczna praca przy budowie

Plagą wszelkich wyzwań inżynieryjnych tamtych czasów była wysoka śmiertelność wśród pracowników budowlanych. Jednak most Golden Gate kosztował życie „tylko” 11 osób, co spowodowane jest szczególnymi zasadami bezpieczeństwa jak na tamtą epokę.  Dlaczego „tylko” 11 osób? W ówczesnym czasie przyjmowało się, że na każdy milion dolarów wydanych na dany projekt dopuszcza się 1 ofiarę śmiertelną. Budowa mostu według projektu Josepha Straussa kosztowała 35 mln dolarów, co przekładało się na dopuszczenie aż 35 zgonów! Uwzględniając to oraz ilość zatrudnionych do projektu osób, liczonych w dziesiątkach tysięcy, liczba zgonów jest dość niska.

Brak środków ochrony indywidualnej pracowników był czymś normalnym w latach 30 XX wieku.

Jednak Joseph Strauss, główny projektant mostu w projekcie uwzględnił zamontowanie siatek bezpieczeństwa, które uratowały życie aż 19 osobom, co do dziś wzbudza podziw. Był to nowatorski pomysł, aby zastosować ochronę życia w taki sposób i na tak dużą skalę. Na zamieszczonych zdjęciach z epoki widzimy, że osoby pracujące przy budowie, oprócz kasków, nie mają innych zabezpieczeń, z których współcześnie korzystamy.

Zwróciłem uwagę, że siatka bezpieczeństwa kosztowała 130 000 $ z 27 mln $ przeznaczonych na budowę. Zakładając, że informacja z demotywatora zamieszczonego na początku artykułu jest prawdziwa, daje to 0,005% całej kwoty przeznaczonej na budowę. Wynika z tego, że uratowanie życia jednego pracownika kosztowało niecałe 12 000 ówczesnych dolarów. Dla porównania, w tamtym czasie przeciętny pracownik budowlany zarabiał około 200$ miesięcznie. Wydatek na siatkę bezpieczeństwa wydaje się rozsądny.

Dlatego też zachęcamy Was do nauki na błędach naszych poprzedników oraz korzystania z osiągnięć współczesnej dziedziny bezpieczeństwa w pracy. Siatkiśrodki ochrony indywidualnej i inne urządzenia do bezpiecznej pracy na wysokości są w zasięgu waszej ręki, dlatego nie bójcie się z nich korzystać.

Więcej zdjęć i szczegółów dotyczących mostu znajdziecie w źródłach.

Tekst stworzony na podstawie informacji z witryn:

W tekście wykorzystano zdjęcia i grafiki z powyższych witryn.

Scroll to Top